6 mei – Anti-dieet dag

6 mei Anti-dieet dag

6 mei is Internationale Anti-dieet dag. Vandaag is er aandacht voor gezondheid boven gewicht. Ongezond dieetgedrag veroorzaakt obesitas en eetstoornissen. Het aan banden leggen van ongezonde afslankmethoden en meer aandacht voor een gezond eet- en beweegpatroon lijkt de enige remedie in de strijd tegen de kilo’s. De boodschap van deze dag kent een breed maatschappelijk draagvlak. Persoonlijk vind ik dat iedere dag een Anti-dieet dag mag zijn.

De IADD is nodig om aandacht te vragen voor de zin en onzin van dieetkuren, voor de moeilijkheden die er bestaan permanent patronen te doorbreken. Om stigmatisering en discriminatie van dikke mensen tegen te gaan en om de noodzaak van gezondheid boven gewicht te onderstrepen.

Achtergrond

Vandaag herdenken we de slachtoffers die als gevolg van eetstoornissen, ongezond gebruik van medische hulpmiddelen en operatieve ingrepen zijn overleden. De Internationale anti-dieetdag is in 1992 ingesteld als reactie op de zelfmoord van een 15 jarig meisje met maat 42. Ze beëindigde haar leven, omdat ze er niet meer tegen kon dat ze zo dik was.

Dieetkuren werken niet

De maatschappij zendt continu berichten uit dat slank zijn voor iedereen wenselijk en haalbaar is. Iedereen denkt dat je dan minder moet eten, hoe moeilijk kan dat zijn! Shakes, pillen, extreme diëten, ze zijn er in overvloed. Met vele verwoede afvalpogingen achter de rug wordt de schuld bij het individu gelegd en de methode niet in twijfel getrokken. Dieetkuren werken niet en hebben zelfs schadelijke gevolgen voor de gezondheid. Afvallen gaat niet alleen om minder eten. Maar liefst 95% van de mensen die een dieetkuur volgt, valt terug in oude gewoontes en oud gewicht. Door herhaaldelijke perioden van schaarste, wordt het extra moeilijk om gewicht te verliezen. Het effect van herhaaldelijk streng diëten uit zich ook in voedseltekorten, hart- en vaatziekten en de toename van het aantal mensen met overgewicht, obesitas en eetstoornissen.

Gezondheid boven gewicht

Realiseer je dat dik zijn/worden een normale reactie is op een abnormale omgeving. Overal om ons heen is eten. In de loop van de jaren is de kwaliteit van ons eten drastisch verminderd. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van goedkope ingrediënten (witbloem, suiker, geharde plantaardige vetten of omega6-vetten zoals zonnebloemolie). Daarnaast eet maar 5% van de Nederlandse bevolking voldoende groente en fruit (250 gram conform de Richtlijnen Gezonde Voeding 2015). Deze 2 factoren resulteren in veel gezondheidsklachten en overgewicht. Door de focus meer te leggen bij onze gezondheid en kennis te vergaren over datgeen wat wij zouden moeten eten, ontstaat vanzelf een gezondere leefstijl. En een gezonde leefstijl resulteert in een gezond gewicht.

Wil je meer informatie over wat gezonde voeding is, dan sta ik voor je klaar met professioneel advies.

Bron: Obesitasverening

Deel dit bericht op:

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *