7 tips voor een gezonde leefstijl op vakantie

7 tips voor een gezonde leefstijl7 tips voor een gezonde leefstijl op vakantie

Ik ga op vakantie en neem mee terug…..

De vakantie staat voor de deur. Heerlijk genieten van je welverdiende rust. Of misschien wel een actieve vakantie.  Lekker ontspannen en de teugels van het “normale leven” een beetje laten vieren. Kies je ervoor om tijdens je vakantie je gezonde leefstijl voort te zetten of  geef je je over aan alle verleidingen met het risico dat je na de vakantie extra vakantiekilo’s hebt meegenomen?

Als je op je gewicht wilt letten tijdens de vakantie, dan heb ik hier zeven tips voor je.

Tip 1

Ga je met de auto op reis (of een dagje uit), neem dan een goed gevulde koelbox mee. Lekkere belegde volkoren broodjes, bakjes met tomaatjes, stukjes komkommer, vers fruit, ongebrande noten. En voor de hartige trek eventueel een zak naturel chips, olijven, stukjes kaas. Zorg ook voor voldoende water (en leg de plastic flesjes niet in een warme auto!).

Tip 2

Zorg voor een goed ontbijt. Verblijf je in een hotel, dan is er vaak een ontbijtbuffet met eieren, fruit, diverse broodjes, verschillende zuivelproducten. Kies de bruine broodjes, belegd met bijvoorbeeld een gekookt eitje . Neem hierbij wat zuivel bij (vaak is er yoghurt naturel) en een schaaltje fruitsalade. Ook yoghurt/kwark met fruit, noten en/of muesli is een prima ontbijt. Kies niet te vaak (maar af en toe) voor croissantjes of andere luxe broodjes. In sommige hotels kun je zelf een lunchpakketje samenstellen.

Tip 3

Neem een lunchtrommel met koelelement mee. Het koelelement kan vaak op de camping of hotel in de diepvries worden gelegd (is vaak geen probleem). Ideaal om je tussendoortjes (fruit e.d.) in koel te houden.

Tip 4

Houd je zoveel mogelijk aan het dagelijkse eetpatroon van ontbijt, lunch en avondeten. Sla dus geen maaltijd over. Doe je dit wel, dan zijn de verleidingen van taartjes en ijs extra groot.

Tip 5

Ga je uit eten (in dat pittoreske dorpje), kies dan voor twee gerechtjes in plaats van een uitgebreid driegangen diner. Vraag om een glas water bij de wijn zodat je de dorst niet hoeft te lessen met alcohol.

Tip 6

Zin in een ijsje? Kies dan een sorbetijsje in plaats van een roomijsje. Net zo lekker en veel minder calorieën.

Tip 7

Kom in beweging! Probeer iedere dag een goed uur in beweging te zijn. Ga bijvoorbeeld na het avondeten nog een uur wandelen (dit helpt ook de spijsvertering) of ga lekker zwemmen in de zee.

Met deze bovenstaande tips hoop ik je wat tools te hebben gegeven om je gewicht stabiel te houden. De vakantie is vooral bedoeld om even los te komen van het dagelijkse leven en te ontspannen. Ga er vooral onwijs van genieten!

En nu de allerbeste tip voor na je vakantie:

  • Eenmaal thuisgekomen laat je de weegschaal in de kast staan. Gun jezelf eerst een week de tijd om weer je normale ritme en gezonde leefstijl op te pakken. Heb je toch die vakantiekilo’s meegenomen van je heerlijke vakantieadres, dan zijn die na een week gezond eten en bewegen flink gereduceerd en kun jij je vakantiegevoel nog langer vasthouden.

Fijne vakantie allemaal.

Deel dit bericht op: