Fermenteren, gezond en hip

Fermenteren zuurkool en pickels

Het lijkt wel een nieuw modewoord: fermenteren. Maar wat is dat nu precies? Fermenteren is niets anders dan eten gecontroleerd laten verrotten met behulp van gisten, bacteriën en schimmels. Klinkt vies? Nee, het is juist erg lekker! En nog gezond ook.

Waarom fermenteren?

Fermenteren bestaat al heel lang. Fermenteren was in het koelkastloze tijdperk dé manier om voedsel lang te bewaren. Men ontdekte dat kolen die in zeewater waren gelegd, veel langer goed bleven dan kolen die in het donker werden bewaard. En als je maar genoeg honger hebt, durf je de stappen naar “verrot” voedsel makkelijk te maken. Ze merkten dat in zout de producten van smaak veranderde. Zo ontdekten ze heerlijke augurkjes, zuurkool, bier, wijn, brie en onze eigen kaas. Zij wisten toen nog niet dat er micro-organismen aan al deze processen te pas kwamen en dat het eten hierdoor gezonder werd. Hierdoor bleven de rottingsbacteriën buiten de deur.
Op de zeilschepen waar zuurkool werd gegeten, had de bemanning minder last van scheurbuik dan op de schepen waar dit niet gebeurde. De melkzuurbacteriën in zuurkool maken namelijk melkzuur aan die de vitamine C in de kool conserveert.

Dus het is gezond voor je?

Omdat de micro-organismen tijdens fermentatie de toestand van de voedselwaren bevorderen, worden ze ook wel ‘probiotica’ genoemd. Er wordt geclaimd dat probiotica meerdere gezondheidsvoordelen zou hebben, zoals dat het goed is voor je immuunsysteem. Veel van deze effecten zijn echter (nog) niet goed onderzocht of bewezen.

Waar wel sterke aanwijzingen voor zijn, is dat probiotica een positief effect heeft op je darmflora omdat ze de goede darmbacteriën ondersteunen, klachten kunnen verminderen bij lactose-intolerantie en candida (schimmel) infecties kan afremmen. Experts zijn ook enthousiast over de werking van probiotica bij darmaandoeningen als de ziekte van Crohn, ADHD en bijvoorbeeld vlak voor of tijdens een antibioticakuur. Maar op dit moment is het wetenschappelijke bewijs daarvoor volgens de Europese Voedselveiligheid Autoriteit (ESFA) nog onvoldoende om deze claims te mogen voeren.

Is het lekker?

Wie zelf zuurkool maakt weet niet wat hij proeft: minder zuur en veel subtieler van smaak! Zuurkool en yoghurt kun je nog steeds kopen in de supermarkt, maar die zijn gepasteuriseerd (verhit) om bacteriën te doden. Daarin leeft niets meer, net zomin als in zilveruitjes en augurken. Die zijn ingelegd met azijn en wat suiker om het minder zuur te maken.

Let wel: Bij fermentatie worden bepaalde groenten ingelegd in zout. Sommige gefermenteerde producten kunnen hierdoor veel zout bevatten.

Kan ik zelf fementeren?

Ja, dat kan! Sinds kort geef ik kookworkshops waarin we gaan fermenteren. Lekker zelf aan de slag met kool, bietjes, wortels en melk. Je leert zuurkool, pickels en kwark maken en neemt al het gemaakt voedsel mee naar huis. Thuis mag het onder jouw leiding gecontroleerd gaan rotten of verzuren totdat jij het gaat proeven. Je zult versteld staan van de smaak!

Wanneer, waar en wat kost het?

  • Voor data/tijden klik hier.

Locatie: bakkerij/keuken van De Gading in Leiderdorp.
Je gaat naar huis met een pot zuurkool, een pot pickels en een potje kwark.
De kosten zijn € 49,00 p.p. Groepsgrootte is 6-8 personen.

Ben je enthousiast geworden en wil je je graag aanmelden? Klik op onderstaande button en vul het formulier in. Je krijgt van mij binnen 48 uur een bevestiging van deelname.

Aanmelden