Programma’s

Bewust suikergebruik

Met challenge week zonder suiker!

Suiker lijkt overal in verstopt. Een week lang suiker vermijden is nog niet zo eenvoudig. Het gaat veel verder dan alleen koekjes en cakejes laten staan.

Tijdens dit compacte leefstijlprogramma zul je ervaren hoe het is om gedurende zeven dagen alle producten met geraffineerde suiker uit je menu te schrappen en deze te vervangen door suikervrije alternatieven.

Het programma bestaat uit drie bijeenkomsten. Tijdens de eerste bijeenkomst bespreken we onder andere wat suiker is en wat het met je lichaam en geest doet. Waar zit suiker in, hoe herken je het en zijn er alternatieven? Van teveel suiker word je niet alleen dik, het heeft veel meer gevolgen voor je gezondheid! Een beetje dimmen met de inname van geraffineerde suiker is dus best een goed idee. Dat is echter lastiger dan het in eerste instantie lijkt. Want suiker heeft vele gezichten en veel ervan zijn goed verstopt. Zou jij bedenken dat er suiker zit in vleeswaren zoals ham of filet americain, in pindakaas met nootjes, in mayonaise, in light chips of in veel broodsoorten. Niet zo vreemd dat Nederlanders gemiddeld zo’n driekwart pak suiker per week consumeren.

Verborgen suikers  moeten wel op het etiket staan. Vandaar dat een etikettenleeslesje deel uitmaakt van de eerste bijeenkomst. Analyse van de ingrediëntenlijst is daarbij het meest belangrijk. Staat het woord suiker er niet bij? Dan ben je er nog niet: suiker kan ook vermomd zijn als bijvoorbeeld glucosestroop,  sacharose of maltodextrine. Reken erop dat boodschappen doen in het begin wat langer duurt. Gelukkig went het snel.

Tijdens de tweede bijeenkomst bereid ik je voor op de ultieme proef: “een “Week zonder suiker”. Zeven dagen lang geen geraffineerde suiker eten. De voorraadkast wordt daarvoor gevuld met producten die passen binnen deze week, aangevuld met de nodige recepten. En gelukkig zijn dat er heel veel!

Tijdens de derde en laatste bijeenkomst evalueren we de suikervrije week en is er gelegenheid tot het delen van ervaringen en het uitwisselen van recepten. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen erin zal slagen in deze week te ontbijten, lunchen, dineren en zelfs te snacken zonder gebruik te maken van geraffineerde suiker.

Deze uitdaging ga ik graag met je aan! Je krijgt een beknopte syllabus, suikervrije proeverijen met recepten, suikerpas en productenlijst. Veel zorgverzekeraars vergoeden deze cursus vanuit het aanvullende pakket, dus zonder eigen risico.

dat wil ik